Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Monday, January 31, 2011

Trilogi balik kampung musim perayaan

perasaan excited aku nak balik kampung tiba-tiba direntap bila aku check tiket perjalanan balik malam tuh.. kononnya aku nak tengok la, samaada naik dari terminal 1 atau terminal 2 seremban. sekali aku teliti.. aku perasaan tarikh naik yang tertulis adalah 22hb.. aku pun terpikir dan terus ambik kalendar. sekali aku pandang tarikh esok di kalendar. jantung aku berdegup kencang tak terkata..
tiba-tiba aku jerit nama azieeeee... ( rumet aku yang tengah khusyuk kemas barang kat katil sebelah).. dia pun terkejut.. aku cakap kat dia yang tiket aku rupanya available minggu lepas.. azie tenangkan aku, katanya cuba keluar awal esok.. insyaALLAH mungkin ada tiket lain..
aku terus teringat Pikah yang tiket bas dia esok pukul 9 am jadi aku ingat nak kuar ngan dia.. aku terus lari naik bilik Pikah.. Pikah senyum jer tengok aku. dah dua kali aku salah tiket katanya.. dia kata takper, esok aku boleh kuar ngan dia.. dalam terpaksa aku senyum jugak..
aku mula berfikir macam mana kalo tiket bas lain dah tak de??? adakah aku nak ke KL dulu, atau nak balik ngan train jerk.. aku tak nak bagi tau asben aku dulu.. aku terus mesej adik ipar aku yang kat pahang.. mana tau dia balik esok so dia boleh ambik aku kat Kl.. hmmm... rupanya dia start cuti hari selasa.. aduuhhh.... makin tak senang duduk aku.. aku teringat pulak akak ipar aku dari batu pahat. mesti dia dah start cuti.. kalo dia balik naik kereta maka aku boleh balik sekali ngan dia.. malangnya aku tak de nombor telefon dia, jadi terpaksa lah aku tanya kat asben aku jugak..

masa tuh, asben aku ada kat SMV Kerian,, ada kejohanan merentas desa peringkat negeri Perak. mula-mula aku tanya dia kat mana,, dia kata ada dalam dorm.. so selamat.. dia tak la busy.. aku tanya dia sama ada tau atau tak kak Sha (akak ipar) balik naik aper. rupanya kak sha balik naik bas jugak.. aku mengeluh panjang.. dia tanya kenapa aku tanya..
dengan perasaan berat aku bagi tau, tiket aku salah tarikh.. dia terkejut. terus dia membebel kat aku.. kenaper tak check dari dulu n bla bla bala.. pastu belum sempat aku cakap dia dah letak phone.. Ya ALLAh.... sebak aku rasa masa tuh.. kawan2 aku pun tak membebel cam tu kat aku.

malam tu aku tak lena tidur, bedebar-debar tak henti. asben aku pun maybe 'terlupa' nak wish gud nite malam tuh.. cedihnyer tp aku maafkan...

pagi2 aku terjaga, lepas solat.. doa moga senang perjalanan aku.. aku kuar bersama-sama ngan Pikah n Im. masa tuh pukul 8 pagi.

kami naik teksi, lepas hantar Im kat stesen KTM kami berdua terus turun kat terminal 1.. aku mmg berdebar-debar.. aku terus meluru ke kaunter tiket bas Transnasional, aku tunjuk kat dia tiket tu.. tapi dia pun tak boleh nak buat aper2. tiket bas hari tuh pun dah penuh. aku cuba untuk tenang.. aku tanya perjalanan dari KL.. pun penuh.. dia syorkan aku balik ke Tanjung Malim.

aku ambik masa untuk berfikir dulu.. terniat di hatiku nak naik train ke Tapah.. aku suruh Im tolong tengokkan tiket. tapi sayang dah terlambat. im dah berada dalam train dalam perjalanannya ke rumah kawan dia kat Kepong.

fikir punya fikir, aku terus kuarkan duit dari ATM then beli tiket bas seremban - tanjung malim. aku harap ada bas dari tanjung malim nak ke teluk intan nanti..

pukul 9.15 am, bas aku dan bas pikah sampai. sebelum bas gerak pikah belikan aku roti suh aku makan. tapi dalam keadaan hati tak tenang apa la yang lalu masuk dalam perut aku ni..
pukul 9.30 am bas kami gerak serentak.. aku inform kat laki aku yang aku dah naik bas ke tanjung malim.

lepas 2 jam, aku selamat sampai kat stesen bas tanjung malim. nasib baik aku pernah menjejak kaki kat stesen bas ni.. aku terus cari kat kaunter yang tulis perjalanan tanjung malim ke teluk intan.. tapi cam sedikit hampehh... aku tak jumper pun.. maka aku terus tanya kat kaunter. rupanya memang tak de perjalanan bas t. malim - teluk intan.. akak kaunter tu bg tau,

akak kaunter : bas ke teluk intan tak de. adik kena naik bas ke pekan bidor pastu ambik satu lagi bas ke teluk intan..
aku : ouhhh.. memang tak de erk?? bas nak ke bidor mana?
akak kaunter : ermm.. dik tu haa.. baru jer jalan.. ada lagi masa pukul 2.30 nanti (masa tu baru pukul 11.30)
aku :wahhh.. lamanya kak?? ok.. tak per la.. time kasih..

aku terus berlalu pergi. seperti batu besar yang menghempap di kepala, aku terus tak senang duduk. masa tuh baru asben aku mesej, dia bg tau mungkin tak de bas dari tanjung malik ke teluk intan... kenapa la dia tak bagi tau dari tadi.. tapi tak per la, aku anggap jer dia pun baru tau..
aku bagi tau dia, bas ke bidor lambat lagi.. apa patut aku buat??? aku cadang nak patah balik ke KL dan ambik bas dari KL plak.. tapi dia tolak cadangan aku tuh..dia suruh aku tunggu jer kat situ..
dada aku terus bedegup kencang.. hp aku campak je dalam handbag aku tanpa balas mesej dia. aku ternampak pak cik teksi, dalam otak aku, terfikir nak naik teksi terus ke teluk intan.. aku terus jalan dekat pak cik tuh tanya harga tambang ke teluk intan..

pak cik teksi : kalau nak ke teluk intan.. kena banyar RM110 la adikk....

aku tergamam.. perghh.. mahalnya.. aku buntu sangat masa tuh.. apa la aku nak buat untuk balik umah ni. tanpa aku sedari, air mata dah bergenang kat tubir mata. aku cadangkan kan asben aku yang aku nak balik jer ngan teksi.. biarlah kena banyar mahal pun.. tapi dia tak setuju.. dia suruh aku tunggu bas jugak..
masa tuh, air mata aku terus jatuh.. entah kenapa aku sensetif sangat hari tuh... depan orang ramai tu, aku duduk sambil sebelah tangan kat mata, sebelah tangan lagi taip mesej.. (cover bagi tak nampak cam tengah nangis) hahaha...

lama-lama, aku dah taj tahan sangat.. aku pergi balik kat pak cik teksi tadi, aku tanya plak tambang teksi ke bidor..

pak cik teksi : kalau mau ke Bidor, sy boleh kasi adik RM65.. biasa RM70..

tanpa fikir panjang aku terus setuju.. argghh.. lantak la apa nak jadi pun..
dalam teksi asben aku call.. aku memang tak nak angkat. sbb aku tau, kalo aku angkat. aku akan menagis sambil cakap daalm teksi tu.. aku dah tak hirau dah yang masa tuh asben aku tengah ada kejohanan.. aku peduli ape.. tapi hp aku terus menjerit-jerit mintak di angkat. lastnya aku angkat jugak.. dia terkejut bila tau yang aku ada dalam teksi. dalam diam air mata aku menitik jugak dalam teksi tuh.. tapi cam biasa la cover.. hehe... aku layan gitu2 jer apa yang pak cik teksi tuh cakap sepanjang perjalanan. dah la dia cakap sengau.. lagi tak de mood aku nak layan..
addooii.. apa naseb aku hari tuh..

sampai bidor.. aku kena tunggu lagi setengah jam.. tunggu driver bas ke teluk intan tuh behenti rehat dan makan.. sempat jugak aku berkenalan ngan seorang budak UPSI sebaya aku yang kebetulan nak ke teluk intan juga..
lepas setengah jam, kira-kira pukul 1.30 pm, bas ke teluk intan tu pun bergerak.

satu jam kemudian setelah bersesak-sesak ngan budak sekolah yang nak balik kampung, aku sampai kat stesen bas bandar baru teluk intan. malangnya bas yang aku nak naik untuk sampai ke kampung aku dah pun bergerak kira-kira setengah jam yang lalu.

dengan perasaan yang sangat penat, aku mesej asben aku.. dia ada kat mana dan tanya dia sama ada nak ambik aku atau nak aku balik sendiri jer..

my incik asben : sori syg, abang kat bota ni nak hantar budak.. awak balik naik bas jer la erk.

lagi sekali aku rasa ada batu besar menghempap kepala.. padahal tadi asben aku dah cakap dah lagi 2 jam dia sampai.. sekarang aper cer?? hmmm....
aku menangis lagi nkat situ.. tengah sebak2 tuh.. datang plak seorang mamat promoter nak jual CD ngan buku penenang hati.. ( dalam hati aku, kurang asam betul mamat ni)
aku geleng je kat dia tanda tak nak... itu pun sempat dia nak promote buku yang lain plak.. sakit hati betul..

memandangkan aku nak cepat sampai rumah sebab nak jumpa abah dan bagi hadiah kat dia sempena hari jadi dia.. aku rasa dah tak larat nak tunggu bas pukul 4.30 petang. maka aku terus tanya teksi kat situ tambang nak ke kampung aku. RM25 katanya.. tak kira la... aku setuju jer..
dalam teksi, aku tepon mak aku suruh adik lelaki aku tunggu aku kat simpang nak masuk rumah.. dan dalam teksi tu pun air mata aku jatuh lagi.. perghhh.. memang berendam air mata sungguh aku hari tuh..

lepas sampai kat simpang nak masuk rumah aku. aku nampak adik aku dah tunggu ngan naik motor.. adik lelaki aku bg tau yg adik perempuan aku tak balik lagi dari POli.. bla aku call dia, dia kata dia tak de kreadit nk mesej mak. aku terus singgah kedai belikan dia top up..

sampai rumah, rupanya mak aku demam... dia harap sangat adik perempuan aku dapat balik cepat. itu menambahkan lagi sebak dalam hati aku.. aku terus lari masuk bilik dan menangis tanpa henti.. sebak sangat rasa..

lepas reda sikit, aku keluar dan buat minum petang untuk mak dan adik2 aku.. aku goreng nugget ayam jer. tak sempat nak hidang.. asben aku sampai kat rumah mak aku.. aku belagak selamber.. aku salam dan cium tangan dia.. dia cium pipi aku.. tapi aku tak rasa... geram sangat kat dia masa tuh... aku layan gak dia.. bagi minum petang kat dia..

dekat nak balik, tau plak dia pujuk aku.. eeeiiiiiii,..............kecewa sangat kat dia masa tuh.. geram sangat.. huhuhu.... dan geram aku masa tuh ada 2 maksud.. mana2 pun boleh laa.. hahahaha...

naseb baik dia pujuk aku masa tuh.. sebagi isteri yang baik, aku pun malas la nak merajuk lama-lama.. sian kat dia... walau dalam hati aku masih panas.. huhuhu....

haa.. macam tuh la perjalanan yang aku tempuhi untuk balik rumah sempena cuti raya cina ni.. semuanya gara-gara salah tarikh pada tiket.. memang hampeh..... huhuhu..
ok..... kesimpulannya, kawan-kawan, lain kali kalo beli tiket make sure you all double check kat tiket tuh erk.. takot tersilap.. jadi la cam aku ni ha.. huhuhu..


k laa... adiosss.....


1 comment:

  1. salam intan....xsangke dapat jumpe blog ko..:)

    aku lina dak plkn ngn ko + dak smksajs..hope ko igt la aku nie..done follow ko :)

    mmg cabaran yer ko balik kg tahun lepas..pgalaman yg boleh jd iktbar nie :)

    ReplyDelete

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...