Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Tuesday, October 11, 2011

TERAPI AIR MATA





air mata???
sinonim dengan insan yang bergelar perempuan atau wanita?
" arghhh.. perempuan.... sikit-sikit menangis..... lemah sangat...... " macam tu ker????


ermmm sesiapa sahaja berhak membuat andaian masing2... tapi bagi aku tidak...
bagi aku.. air mata yang kerap keluar dari tubir mata ini adalah satu terapi..
yaaaaa.. terapi buat sekeping hati...


Ketika seseorang menangis, maka ia telah mengeluarkan semua beban yang berhimpit di dalam hatinya, baik itu emosi, kesusahan hati, ataupun kesedihan jiwa.


tak salahkan menangis???, kalau itu mampu buat kau dapat semula kekuatan yang inginkan..
ia sekadar luahan perasaan..aku rasa lega..terasa seperti masalah itu mengalir keluar bersama deraian air mata..terasa sedikit ringan beban di bahu..terasa bibir mampu kembali mengukir senyum.. :)
kerana, kadang-kala kita tak mampu untuk mendapat kekuatan dari orang sekeliling melainkan ia datang dari hati kita sendiri..kan..?
ermm aku memang bukan jenis seorang yang mampu nak ceritakan apa sebenarnya. mungkin sejak dari dulu   aku jadi seorang yang pemendam perasaan. baik suka, baik duka.. semua simpan sendiri je..
bukan niat aku nak jadi seorang yang tak berperasaan tapi.... rasa amat sukar... amat berat. nak meluah kata.. makin dicuba... makin berderai air mata yang keluar... akhirnya, aku pilih untuk tidak bersuara.
percaya atau tidak.... selama ini aku belum pernah ungkap yang aku sayang mak, abah dan adik2 secara face to face..
bila ada sesuatu terjadi antara aku ngan asben.. susahnya rasa mulut nak mengungkap maaf.. biasanya incik asben la yang datang pujuk aku dulu..
yaa.... mngkin aku ada ego yang tinggi.. atau mmg dr kecik aku tak terdidik untuk meluah perasaan.
hanya air mata yang sering menjadi peneman aku...
bila badan terasa amat penat.. bila otak rasa amat serabut... dengan sendirinya air mata jatuh tanpa dipinta.. tak kira masa dan tempat..
kawan2 aku pernah nampak ke aku yg sedang dalam mood sedemikian?? ermm.. paham jer la erk...
kalau kat rumah... mesti laki aku dah sibuk carikan tisu... kadang2 bila aku tak hirau dia... dia pulak yg menangis..dan kelemahan aku, aku taak boleh tengok incik asben yg menangis.. jadi aku cuba tahan untuk tak menangis dpn dia.. walau keadaan tu amat sukar untuk aku bendung..
btoll.... aku rasa lega..terasa seperti masalah dan penat itu mengalir keluar bersama deraian air mata..terasa sedikit ringan beban di bahu..terasa bibir mampu kembali mengukir senyum...

menurut fakta..


Senjata ampuh bagi wanita adalah menangis. ramai juga lelaki membenci kebiasaan wanita yang satu ini. Padahal, dengan menangis manfaat positif pun boleh kita dapatkan seperti kesihatan fizikal lebih-lebih lagi dari segi psikologi..

Adalah kelenjar yang diproduksi oleh proses lakrimasi yang menghasilkan air mata. Biasanya, air mata muncul jika seseorang dalam keadaan emosi atau sedih. Jangan pernah menahan tangisan anda, karena dengan menangis luapan emosi akan keluar yang akhirnya akan membuat perasaan anda damai.
Sebenarnya, banyak manfaat menangis di lihat dari segi kesihatan seperti membersihkan mata misalnya. Membran mata memerlukan cairan yang cukup agar penglihatan tidak menjadi kabur. Selain itu air mata dapat mematikan bakteria yang terdapat di dalam mata. Karena cairan lisozom dapat membunuh bakteri hanya dalam waktu yang singkat.
Dengan menangis, kita telah melakukan detoksifikasi kerana air mata yang keluar melalui mata membawa racun dari dalam tubuh.  Stress pun dapat dikurangkan kerana endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin atau hormon stress dapat keluar seiring dengan titisan air mata. kesan positifnya, tekanan darah tinggi atau gejala stroke dapat berkurang.
Parailmuwan dalam bidang kedoktoran jiwa menegaskan bahawa menangis dapat menyelamatkan perempuan masa kini dari ketegangan urat saraf yang ia alami akibat banyaknya permasalahan yang harus dihadapi ketika menjalani rutin kehidupan.


maka.... aku rasa jangan malu lagi untuk menangis.. baik perempuan atau lelaki.. ambil masa kita bersendirian. cairkan apa yang terbuku di hati...
tapi... bagi yang biasa bercerita.. luahkan lah cerita anda pada yang benar2 boleh dipercayai...
pilih shoulder to cry anda sebaiknya...

~ maaf andai kecelaruan dalam diri kadangkala memudaratkan orang lain..
~ aku hanya insan daie yang tak lari dari sebuah kekhilafan..


2 comments:

  1. saya masih lagi mencari-cari shoulder to cry on saya :)

    ReplyDelete
  2. ermmmm insyaALLAH.. ada tuh...
    usaha dan usaha...
    tiba waktu nanti.. mesti dia akan sampai...

    ReplyDelete

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...