Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Friday, October 14, 2011

Sajak Merdeka 2011


ingat tak sebelum ni aku pernah citer pasal linguistiku iaitu pasal sajak yang aku cipta sempena bulan bahasa kebangsaan 2010.

ermm ni aku nak citer pasal satu lagi kejayaan aku.. alhamdulillah.
kali ni pasal sajak sempena bulan kemerdekaan pulak..


seperti yang sedia maklum aku jadi KU sem ni.. so.. masa minggu pertama kami menjejak kaki semula ke maktab selepas selamat menjalani praktikum dan berhari raya, aku menjalankan tugas KU semula. masa tngah jalan balik dari kelas, kami semua terpandang iklan atau memo yang tertulis....
semua unit kelas diwajibkan menghantar penyertaan pertandingan mencipta sajak sempena bulan kemerdekaan Malaysia...
sebut je cipta sajak.. ermmm semua wat tak tau.. tunjuk kat pulak.. heheehhe...
aku tengok tarikh cuma ada masa 3 hari jer lagi...
wahhhhh sempat ke nak mengarang sajak dalam masa 2 hari ni...
ermmm... apa2 pon.. malam tu aku cuba jugak.. ada la dalam 2 jam aku cuba fokus pilih ayat terbaik untuk hasil kan sebuah sajak ni..
aku siap dibantu oleh syamimi dan isi rumah ni untuk dapatkan main idea dan jalan citer macam mana yang nak aku sampaikan..
akhirnya siap juga.. dan aku hantar kepada penyelaras pertandingan iaitu dr Maridah Alias pada keesokan harinya.

masa kami semua beraya ke rumah pensyarah seni kami ( encik Mazlan).. tetiba ada budak junior bg tau, sajak aku terpilih untuk dideklamasikan.. alhamdulillah dapat johan lagi...
ahhhh sudahhh... sapa plak nk baca ni.. aku bab tulis boleh laa.. nak baca ni.. pikir seribu kali laaaa...

aku cuba offer n tanya kat kawan2 aku.... aku tak la memaksa cuma berharap jer.. hehe...
alhamdulillah... nasib baik.. sahabat aku Aminina sudi nak tolong bacakan...
then... aku terfikir... apa salahnya aku cuba baca jugak.. mana tau boleh.. hehe...
last aku ambik keputusan untuk deklmasi sajak bersama-sama ngan Nina.. dalam masa kami tengah buat preparation, tak sangka yang Tasha pon nak join sekali.. waaaa... itu sudah kira bagus....

maka.. pada satu petang ahad, selepas pulang dr open house.. kami bertiga pun berlatih dibawah bimbingan Nina.. aku bimbang jugak sebenarnya sbb masa tu aku tengah batuk.. suara pon rock alaa Ella gitu.. hehe

pada masa kejadian iaitu sambutan bulan kemerdekaan dan jamuan raya peringkat maktab, akhirnya kami bertiga telah berjaya mendeklamasikan sajak tersebut.. hehe.. cheeewaaahh..
walaupon masa dibelakang pentas... tak bleh diam sbb dah masing-masing debor... cuma nina yang berpengalaman sket.

tapi aku bersyukur sangat... alhamdulillah.. kawan2 aku sangat membantu...
terima kasih sangat kepada Aminina hj Jemaat dan Nurul natasha Nadia erk..
tak lupa jugak kepada semua kawan2 aku yang ada membantu.. secara langsung atau tidak langsung.




TRIO ~ Tasha.... Nina....Intan...



tupperware....... eeeiii maceehh..

ermmm... ini lah dianya nya sajak yang kami bacakan yang sempat aku buat dalam satu malam.



TAJUK : KEMILAU PASCA MERDEKA
Oleh : Intan Suriana Mohidin



Berkurun kita berburu mencari makna kata..
Berkurun kita keliru mengenal makna wira..
Berkurun kita delema berhias seloka
Jebat dan Tuah, siapa yang patut dipuja?
Panji mana patut dijaja?

Menjelang ogos menjelma
Si ayah mencuci dinding, mengilap motokar
Mengibar panji Malaysia penuh kebanggaan
Si ibu mengintai  jiran sebelah
Bersaing memilih tekstil terbaik
Menjahit persalinan merdeka mewah

Ambang merdeka berkelip indah
Bersama gegak gempita
Pemuda pemudi bersorak gembira
melaung melalak merayakan kemerdekaan
namun musuh bukannya di seberang sempadan...
musuh sebenar rupanya berdiri bersebelahan..
Seindah percikan bunga api
Semarak itu jiwa muda bergelora
Apa dihirau malam yang memekat
Di setiap corong, lorong dan lohong
Berteman kasih berdarmawisata
Mendendang wira arjuna
Ahhhhh... Merdeka oh Merdeka..

Demikian lah sekelumit senario
Sebuah ambang pasca merdeka..
Relevankah makna direalisasi?
Apa erti terkesan dihati?

Di daerah merdeka yang permai ini,
Kita berdiri teguh mencakna maruah bangsa
Mengangkat daulat pertiwi
Dibawah rahmat yang maha Esa
Siap siaga bukan sekadar sedar di mata
Telus mengharungi cabaran
Menghayati tindakan dan kewajipan
Menyelinap ke tiap rangka visi dan misi
Jangan sampai tergadai diselar pertualangan
Yang sering datang bertandang mesra
Sedang hati diulit dengki khianat

Kini mendepani generasi bijak bestari
Dengarkan dan ajarkan perjuangan silam
Jangan sampai terbiar hingga alpa..

Harga diri bukan kemajuan semata
Kebebasan, keadilan dan teknologi canggih
Tetapi.....
Jua menuntut pertanggungjawaban di jiwa
Rapatkanlah barisan keramat berbekal azimat muafakat
Segeralah cantas pucuk angkuh, rusuh dan minda ampuh
Membilas noda mengukuh generasi pasca merdeka
Kukuh dan jitu
Kita lah bangsa anak-anak pasca merdeka
Menyambut 54 tahun merdeka dengan perisian penuh penghayatan
Berbekal memori sejarah terbinanya sebuah warisan



Nukilan :
INTAN SURIANA BINTI MOHIDIN
UNIT : PSV/PJ/BM
AMBILAN : JANUARI 2009 ( SEMESTER 6)



p/s ~ sajak ini adalah hak milil persendirian.. okeh.. sebarang copy harap minta atau maklum..

~ aku masih berharap dan bercita2 nak penulis.... ' - "


9 comments:

  1. pinjam sajak nih yer..!! ade pertandingan kt skull....

    ReplyDelete
  2. nice! aku copy sajak! nak guna untuk sajak merdeka! thankss!

    ReplyDelete
  3. kita pun nak copy utk sajak merdeka jgk. tq

    ReplyDelete
  4. Saya nak pinjam juga sajak ni ya..ada pertandingan sajak pd bulan Ogos ni..terima kasih.

    ReplyDelete
  5. asslam.. akak sy nk mtk izin copy sajak nih utk hari kemerdekaan

    ReplyDelete

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...