Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Sunday, October 30, 2011

RESEPI ~ Masak Lemak Cili Ketam

masak lemak cili ketam


ermmm.... alhamdulillah... setelah sekian lama aku teringin sangat nak makan ketam..
akhirnya incik asben aku beli juga... ermm itu pon beli kat pasar jer... tapi tak kisah la kan....
dah lama sangt rasanya buat request... baru sekarang dapatnya... yeaargh.. best!

okehh.. memandangkan incik asben aku beli untuk kami berdua makan jer..
yang aku plak teringin nak masak macam2... ermm lastnya aku buat masak lemak ngan goreng rempah je..
ermmm... okehh... sekarang aku nak share ngan korang resepi masak lemak cili ketam ni.. hehe

tapi.. sebelum tuh, kena bersihkan ketam dulu... korang tau tak cara nak bersihkan ketam ni??
haaa.... jomm kta tengok cara nak bersihkan ketam ni dulu....


bahan-bahan untuk masak lemak ketam ni adalah :


  1. beberapa ekor ketam
  2. 2 ulas bawang merah
  3. 4 ulas bawang putih
  4. beberapa biji cili burung
  5. halia
  6. 2 batang serai dititik
  7. sehelai daun kunyit dipotong halus
  8. santan pekat ( aku guna santan kotak jee)
  9. cili besar sebagai hiasan
  10. garam dan gula secukup rasa

cara-cara untuk menyediakannya adalah :

  1. mula2 sekali tumbuk bawang, cili burung ngan halia tu.. ada orang buat yang tak letak langsung bawang.. tapi kalo aku.. masak tak pakai bawang ni macam tak lengkap jer... jadi terpulang la ikot citarasa masing2 untuk letak bawang atau tidak...
  2. tuang sedikit minyak masak dalam periuk.. sikit je.. dalam satu sudu kecil.. just untuk elak bawang lekat kat periuk..  kemudian tumiskan bawang, cili burung dan halia yang telah ditumbuk, masukkan sekali serai yang telah diitik.
  3. kemudian tuangkan air. jangan terlalu banyak. air ni pon terpulang kepada individu. sama ada nak kuah yang cair atau pekat. kalo saya.. saya lebih suka yang pekat.
  4. tuangkan sedikit sos tiram, dan tunggu sehingga air sedikit menggelegak.
  5. kemudian tuangkan santan pekat dan teruskan kacau dengan api yang pelahan. supaya santan tak pecah lemak.
  6. kemudian baru la masukkan ketam, cili besar, garam dan gula secukup rasa.....
  7. kacau untuk beberapa minit lagi.. tak perlu lama sebab ketam ni cepat masak. tengok pada cengkerang ketam.. kalo dah bertukar warna dan sedikit kemerahan. maksudnya dah masak la tu..
  8. akhir sekali, taburkan daun kunyit yang telah dipotong tadi... lepas beberapa saat boleh la tutop api dan hidangkan...


ermmm... mesti terangkat punya lah.. SELAMAT MENCUBA semua...



ni menu makan tengah hari kami... punya lah lama aku tunggu incik asben balik sekolah untuk santap menda alah ni.. ermm dia ada meeting pulak masa hari tuh...
apapun.. selamat sudahhh menjadi isi perut.. hehehe...


No comments:

Post a Comment

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...