Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Tuesday, October 18, 2011

dah nama budak seni ~ PROJEK MURAL


ura-ura bahawa maktabku yang tercinta akan diiktiraf sebagai maktab sukan makin kuat kedengaran. bahkan macam2 program telah dirancang dan diatur semasa hari perasmian tersebut. dan lebih membanggakan apabila perasmian tersebut akan disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia, merangkap menteri Pelajaran Malaysia Dr seri utama tan sri Muhyiddin Yassin.


kelas kami pula sebagai kelas PSV paling senior kat maktab ni telah diminta oleh pensyarah kami untuk membantu junior ni buat mural. mengikut kata pensyarah ktaorang tu, kami kena tolong lukis je.
bila kami dah lukis rasa macam tak berbaloi kalau tinggal macam tu je. maka kami dengan senang hati dan suka relanya menerima kontrak untuk menyiapkan mural pada dinding court tennis itu sehingga selesai.


dah nama pun dinding court tennis kan... ermmm memang nesar.. kalo ikot anggaran secara rawak aku ada la dalam 12 kaki X 50 kaki.... tinggi dan melebar ke tepi.
untuk sesi melukis semuanya pakai konsep garisan grid.
mewarna pulak start dari bawah dan makin ke atas.. paham2 jer la.. bila nak warna yang atas mesti akan terleleh ke bawah dan itu akan mencacatkan yang bawah.. soo.. bahagian bawah tu dah kena overlayar brape kali ntah....
dalam masa 2 minggu baru siap yang kat court.. itupon tak sesempuna sepenuhnya lagi la.. 





ermmm nampak tak kelebarannya.... fuhhhh..


selesai di court tenis, kami diarah pulak melukis mural kat pintu masuk utama kampus raja melewar....
waauuu.... sangat penegasan disitu...
ada gak KAMI terpikir sesuai ke buat mural kat depan pintu masuk tuh...
tapi.... kami ni kan mentimun jer... kena la ikot kata si durian.. hehe.. apa laaa aku melalut ngan mentimun ngan durian bagai ni.. hohohooho..


maka.. kami pun mulakan proses melukis di dinding pintu pagar utama. kali ini bertukar pensyarah pembimbing.. dia tak nak konsep lukis ikot grid. maka kami terpaksa datang waktu malam untuk melukis guan teknik moden.. moden sangat kan.. ini namanya imitasi.. kami pancarkan gambar guna LCD dan trace sahaja..
kemudian baru mulakan proses mewarna. proses mewarna dinding depan ni lebih sukar sbb kali ni guna banyak warna.. dan setiap warna kalau boleh ada lah warna bancuhan.. maka memang banyak la bermain dengan warna...


ermmm semuanya demi kerana TImbalan Perdana Menteri yang nak datang merasmikan maktab kami sempena kebitaraan maktab sukan.......


psv ohhh psv.......... diperlukan dimana2 saje.........................












tengok tu.. banyakk warna yang kena dibancuh...




maka ini lah hasilnya... selama lebih kurang sebulan, siap la mural untuk  4 buah dinding.. hasil sentuhan tngan KAMI..











nak tengok lebih lanjut perjalanan KAMI buat murall... 
mehh jenguk kami di SINI....

No comments:

Post a Comment

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...