Followers

About Me

My Photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Thursday, March 17, 2011

resepi Agar-Agar Laici

setelah adik ipar aku memutuskan untuk melamar bakal isterinya maka mak mertua aku buat kenduri doa selamat sebelum menghantar rombongan ke utara kedah pada keesokkan harinya..
mak mertua aku nak buat kenduru kecik je masa tuh. just doa selamat.
tiba-tiba aku terfikir nak buat agar-agar untuk pencuci mulut.
fikir-fikir punya fikir.. petang tu aku ajak incik asben aku gi pasaraya cari bahan nak buat agar-agar laici sebab mak mertua aku suka.. hehehee...

nak resepi tak????
korang tak nak pun aku nak bagi jugak... hehehe..

RESEPI AGAR-AGAR LAICI...

bahan-bahan
1 paket agar-agar
2 cawan gula ( mengikut citarasa sendiri)
4 cawan air ( ni pesan mak aku... rendam dulu agar2 tuh pastu masuk dalam cawan/bekas.. air mesti 4 kali bekas/cawan tersebut)
1 sudu teh esen vanila

dikisar :
1 tin susu cair
1 tin laici
cedapkan tengok buah laici ni.. ermmmmmm..

cara memasak
masukkan agar-agar dan 4 cawan air kemudian masak sehingga agar-agar hancur. seterusnya masukkan gula. tunggu sehingga gula larut bersama agar-agar. kemudian, masukkan bahan yang telah dikisar tadi dan sedikit esen vanila. kacau sehingga mendidih dan larut. setelah mendidih, api boleh ditutup. teruskan mengacau sehingga ia agak sejuk. seterusnya boleh la dituangkan ke dalam acuan.

kalau nak sedap, letak buah laici tu sebijik atau yang telah dicobek-cobek.. kemudian boleh letak dalam peti sejuk sebelum dihidangkan......




senang jer kan??? ok la, hope korang sudi mencuba...
k, SELAMAR MENCUBA....

No comments:

Post a Comment

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...