Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Saturday, June 11, 2011

Selera nak makan KANJI/BUBUR NASI

sejak aku balik cuti hari tuh.. macam2 plak sakit aku dapat.. paling serius.. masalah kulit aku ni... kulit kering n gatal.. jadi bila mak aku tengok. mak aku suruh aku berpantang.. tak leh makan benda2 gatal.. pastu tiba2.. aku kena sakit bengkak gusi plak... adooi.. yang ni seksa.. sakit sangat.. nak makan pon susah... sakit sampai menyebabkan demam... pegi klinik, bukan main banyak ubat aku kena telah setiap hari.. sampai pahit tekak... eeeuuuu... weks..huhu.. nasib baik la.. asben aku sabar je layan kerenah aku.. dia pun tak banyak kerenah...
jadi terbalik plak.. dia plak yang rajin urut badan aku masa aku demam.. hehe..

banyak tau ubat aku kena makan untuk sekali ambik.. hhuhu...

bila dah demam ni n ditambah plak kena makan berpantang... so.. asben aku suruh masak bubur nasi jer.. senang..............
lagi pun dia memang suka makan bubur nasi...
hmmm.. ni nak kongsi resepi bubur nasi dari mak mertua aku........ ni la makanan nak goda asben aku ni.. lagi2 lepas aku belajar resepi sebenar dari mak mertua aku...
aku pernah buat kat maktab.. beberapa orang kawan aku pun cakap sedap.. alhamdulillah...

jom salin resepi..


RESEPI BUBUR NASI LEMAK SERAI


Bahan-bahan


2 pot kecik beras
2 batang serai
bawang besar dan bawang merah
bawang putih
halia
sedikit rempah halba
satu kotak pati santan
satu kiub pati ayam ( Knorr atau maggie)
cendawan
garam secukup rasa
daun sup



Cara menyediakan



  1. basuh beras macam biasa dan masukkan dalam periuk kemudian rebus dengan air yang dua kali ganda lebih banyak daripada cara kita nak masak biasa tuh... lebih banyak air pun tak per.. terpulang la macam mana kita bubur kita tu pekat atau cair.
  2. tak perlu tunggu air mendidih... masukkan rempah halba, bawang yang telah dihiris, halia yang telah dipotong, dan serai yang telah dititik..
  3. biarkan sampai beras menjadi hancur. kacau sesekali untuk mengelakkan berkerak di bawah.
  4. bila dah mendidih dan beras telah hancur, masukkan pati santan.. nak guna santan biasa pun boleh... ( sy guna pati santan yang beli kat kedai tu jer)
  5. seterusnya masukkan kiub pati ayam dan garam secukup rasa.
  6. akhir sekali, masukkan cendawan yang telah dicarik supaya lebih kecik..
  7. kacau seketika dan masukkan daun sup....
  8. kemudian.. dah boleh dihidang dengan bawang goreng atau isi ayam.....

errr.... senangkan? main campak2 je pon boleh..........
SELAMAT MENCUBA..



kanji resepi ibu mertua

1 comment:

  1. kalau tak letak santan takpe tak? dr xbg makan mknn ber santan

    ReplyDelete

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...