Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Wednesday, November 3, 2010

liguistikku....


salam..

dah lama sangat aku tinggalkan blog ni.. banyak cerita nak kongsi sebenarnya tapi masa agak kurang mengizinkan.
semester ni, dengan jadual dan takwim yang padat ditambah pulak dengan pengajaran mikri yang sangat banyak untuk dikendalikan. lepas tu, dengan projek seni lagi...

oh ya.. saya lupa nak cerita pasal projek seni saya semest
er ni kan.. ermmm.. di entry yang lain yer..

hari ni rasa macam nak share tentang kebolehan liguistik yang saya ada ni.... hahahah.. cewahhh....
bukan la mahir atau advance sangat cuma rasanya memang amat bertepatan dengan jiwa saya...
yer laa... dari dulu lagi saya impikan nak jadi seorang penulis... masih belom tercapai.. masih dalah keadaan merangkak dan sedikit demi sedikit ke arah itu...
masa juga yang menjadi penghalang di sini..

ermm.. berbalik pada cerita tadi..
pada 12 hingga 14 oktober yang lalu, sempena memartabatkan Bulan Bahasa kebangsaan, aku sekali lagi terpilih untul mewakili maktab dalam pertandingan pantun zon tengah dan zon selatan 2010 anjuran bersama IPG kampus Bahasa Melayu dengan IPG Kementerian Pelajaran Malaysia yang berlangsung IPG KBM tersebut.

cuma nasib kami tak baik.. kami kalah pada pusingan pertama pertandingan kalah mati itu dengan pasukan dari IP temenggung ibrahim..
satu pengalaman yang baru, aku merasa memakai pakaian tradisi adat minangkabau yang melambang negeri kami iaitu Negeri Sembilan.


sempena bulan bahasa kebangsaan itu juga, maktab kami telah menjalankan pertandingan mencipta sajak yang dianjurkan oleh persatuan bahasa melayu.
aku yang telah diamanatkan untuk menjadi wakil kelas ni, terpaksa mencipta sajak pasal bahasa tu satu jam sebelum aku gerak meninggalkan maktab untuk pertandingan pantun tersebut.
banyangkan lah dalam keadaan yang tergesa-gesa, aku cuba jugak untuk menyusun idea dan ilham yang terlintas di kepada saat tuh. aku amanatkan kawan aku untuk hantar kepada urussetia memandangkan memang tak sempat untuk menghantarnya sendiri.
pada minggu hadapannya, selepas kembali dari pertandingan pantun di kuala lumpur dan sempat pulang ke kampung menjenguk suami n family, aku dapat tahu, sajak aku tuh pun tak sempat juga dihantar ke pihak urus setia... aduhh.. lalu aku hantar sendiri. hahaha.. kiranya aku la orang yang paling akhir menghantar karya selepas tamat tarik tutup.

beberapa hari kemudian, bulan bahasa pun sampai ke penghujungnya.. aku mendapat panggilan telefon mengatakan yang aku diminta mendeklamasikan sajak aku tuh sempena majlis penutup bulan bahasa kerana telah terpilih menjadi johan.
wahhh... macam satu keajaiban aku rasa.. sajak yang aku karang dalam keadaan tergesa-gesa dan dihantar selepas melewati tarikh tamat tu akhirnya terpilih menjadi juara.
apapun alhamdulillah.. syukur...

sekurang-kurangnya.. ini lah langkah demi langkah yang aku gilap untuk menjadi seorang penulis...
isyaALLAH satu hari nanti aku akan jadi seorang penulis...

kat sini aku sertakan secebis nukilan yang telah curahkan.....

EPILOGI TEROMBA MELAYU

Aku lahir dari jiwa seorang penutur

Berpindah dari mulut ke mulut

Dari rumpun ke rumpun

Belayar bersama bahtera liguistik

Menongkah arus masa menuju santun di Nusantara

Meninggalkan jauh Melanisia, Polinesia dan Austronesia

Yang selama ini menjadi kerabat

Mengharung selat dan pantai

Mencipta identiti sebuah bangsa

Mencambah serumpun manusia di panggil Melayu.

Aku lah bahasa mu.....

Aku terus meluncur laju dari bibir ke bibir

Menjadi agen penghubung

Menjadi tongkat berdiri sebuah kegemilangan lampau

Menjadi kunci pelepasan sangkar hegamoni

Mengangkat sebuah daulat

Menjulang sebuah darjat

Menjadi teras maruah bangsaku

Membentuk gagasan nan unggul

Ungkapan “ sayangi bahasa ibunda’’ terus berkumandang....

Argghhhh... aku bangga sekali.

Namun, masa pantas berlalu

Perjalananku kian perlahan

Neokolonialisme menerjah gelombang globalisasi..

Bahtera ku naiki di perairan pertiwi,

Karam tiba-tiba dilanggar kapal Vernakular Eropah

Kononnya dia pengerak adidunia...

Aku kelemasan, tangan-tangan mula menuding jari

Katanya aku semakin ketinggalan

Mereka sering bertelagah mencipta istilah

Dan aku tidak mampu membantu

untuk mereka berdiri sama tinggu dengan taksonomi barat

Kelompok puris-konsevatif dan kalangan liberal tidak lagi serasi

Golongan kolonis dan nasionalis tidak lagi sebulu

Pertembungan terjadi antara frasi

Penggila fonetik, penganut morfologi....

Semuanya kecundang..

Anglofilik berdiri mendabik dada bangga

Akhirnya aku mati dalam keranda ilmiahku

Kematian yang tidak diratapi

Bahkan, wacana apresiasi juga dilarang

Minda ini bertambah sedih dan sayu

Alam cerah dulu bagaikan kelabu

Sinarnya semakin suram dan pudar

Bangsaku telah leka.. khayal dan ghairah di pesta globalisasi.

Bangunlah anak bangsaku,

Sirami semula pertiwimu..

Jangan kau kotori fiksasi mindamu

Mari kita belayar lagi di perairan keagungan melayu

Sedar lah bangsaku...

Kerana aku ini semantikmu...

Aku lah Bahasa mu...

Layak kau julang dan tunduk taat..

Kembalikan karma yang dulu

Laksana gemilangnya Kota Melaka..

Kerana aku lah Bahasa mu...........



Dicipta oleh:


INTAN SURIANA BINTI MOHIDIN

890521-08-5888

PISMP PSV SEMESTER 4 ( AMBILAN JANUARI 2009)



No comments:

Post a Comment

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...