Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Tuesday, September 28, 2010

sendraloka semalam...


23 september yang lepas adalah hari jadi mak aku yang ke -45..
tak sangka.. memang cepat masa berlalu.. mak aku dah 45 rupanya..
tak sangka plak sama tarikh ngan mak kawan aku.. - mak Mira-
aku tak dapat nak belikan hadiah.. almaklum kewangan tak berapa stabil lepas raya ni..
25hb lepas , aku balik umah sebab nak buat rakaman untuk assignment teknologi dalam pendidikan aku.
wahhh... terima kasih, mak banyak membantu.. pagi tuh, bila aku sampai rumah mak dan incik asben aku dah menghilang ke sekolah melatih skuad olahraganya, mak bercerita panjang pasal apa yang dah berlaku dalam masa seminggu selepas raya ni.. hmmm.......

seharian kat umah mak, siapkan rakaman video aku.. habis semua aku paksa jadi pelakon termasuk abah, mak dan adik aku sebagai watak utama. haha..

menjelang petang, bila aku dah nak balik.. mak ngan abah tetap nak bagi aku duit belanja.. walaupun sekadar nilai duit kopi katanya tapi ia tetap membuat aku tersentap.
cam ne nak cakap ek, bila mak atau abah nak bagi 'ang pau', aku mesti pandang muka laki aku dulu...
bila aku suarakan pasal kamera aku yang hilang, mak ngan abah plak yang gabra lebih dari aku.. siap nak buat doa supaya orang tuh pulangkan kat aku.. bila aku cakap pasal laptop aku yang aku nak baiki dan mungkin cecah harga yang agak tinggi.. mak turun risau.. mak cakap, nanti abah kumpul duit nak tolong aku...... masya ALLAH......
mak... abah... sejujurnya masa dah berubah.. yaaa..mungkin nakalku tetap sama. degilku, masih degil yang dulu... :) tapi saya bukan intan yang dulu lagi..
dulu, syurgaku dibawah tapak kaki ibu.. sekarang dah berubah ke tapak kaki suami..
sekarang saya dah ada suami.. saya dah jadi tanggungjawab dia.... tak pe.. mak ngan abah dah tak payah risau lagi.. bila situasi cam ni berlaku, ia terus menghimpit aku ke dalam rasa bersalah yang berpanjangan.. mak selalu cakap, kita orang susah.. belajar la cara hidup susah.. ermm btol... keadaan tuh la yang mendidik hatiku menjadi matang dan sedewasa ini..
bila aku citer kat incik asben aku pasal aku pernah ikot abah kerja sawit, dia mesti tak percaya..
tapi itu la hakikatnya.. aku dah lama belajar erti berdikari...
semua adik beradik aku terdidik dengan cara itu....

bercakap pasal adik beradik, baru tadi aku dapat tau, adik lelaki aku jatuh motor n kena bawak ke hospital.. tapi alhamdulillah, tak de pape cuma sekadar luka-luka....
risau jugak aku sebab dia nak ambik PMR tak lama lagi..
bila kenangkan dia, aku mula sebak.. dulu dengan dia lah aku suka main gaduh2.. tendang, sepak terajang tuh biasa laa.. main pukul n hempap pun biasa jugak.. hahaha....
aku perasan dia agak lemah dalam pelajaran dia.. dia selalu mengungkit kenapa dia tak masuk Tabika Kemas waktu dia umur 6 tahun macam kami yang lain.. sampai ke sekolah menengah dia mengungkit. dialah harapan abah selepas aku.. dia lah yang tolong abah kat kebun selepas aku resign buat kerja tu semua..
aku tau, dekat sekolah dia selalu tak siap keje. berkawan ngan budak nakal. selalu kena tangkap ngan laki aku(cikgu disiplin) sebab ponteng kelas..
tapi aku tau, dia tak macam tuh.. cuma salah terpilih kawan.. aku masih anggap dia anak yang baik walaupun dia selalu balik lewat petang sebab gi kerja angkut sawit orang.. aku tau dia nak merasa pegang duit sendiri.. bila ada nak beli sesuatu, tak payah mintak duit kat abah... yeeee... sikap yang tu sama ngan sikap aku..
cuma satu jer aku risau pasal dia, bila dia selalu abaikan pelajaran dan kerja sekolah.. aku selalu marah dia.. tapi aku tau dia tak suka...
aku harap dia boleh berubah.. aku harap dia akan sedar kepentingan belajar ni.. semoga dapat buat yang terbaik dalam PMR tak lama lagi ni..
insya ALLAH..

No comments:

Post a Comment

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...