Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Thursday, September 9, 2010

SalaM LeBaraN....


hmm.. ramadhan sudah sampai ke penghujungnya... syawal pula menyingkap tirai..
seronok la kanak-kanak nak menyambut hari raya.. ermm,, kadang-kadang orang dewasa pun seronok jugak.. hehe..
segala persiapan raya rasanya sudah lengkap disediakan mengikut kemampuan masing-masing... yang ada kampung dah mula merancang perjalanan jauh nak pulang ke kampung..
segala perhiasan dan susun atur dalam rumah dah diperindah secantik mungkin mengikut citarasa..
bunga api dan mercun mula bersahut-sahutan tak kira dimana-mana pun..

Ermm cakap pasal bunga api ni, teringat masa2 main bunga api ngan mercun ni.. dah besar2 pun masih main lagi.. kadang2 cam budak2 pun ada. hehehe...
kemeriahan dentuman mercun dan bunga api di kampung dan kawasan perumahan aku ni pun tak kurang hebatnya.. seronok budak2 muda yang suka melepak kat area ni duk asyik berbalas-balas.. lebih2 lagi kedudukan rumah aku yang berhadapan dengan tasik.. so, orang disebelah sini melawan orang disebelah sana...
tp apa yang kirang aku senangi satu jer. dah la diorang ni suka melepak kat depan umah orang tengah2 malam pastu boleh plak merosakkan rumah orang dengan membaling mercun.. ikot suka hati diorang jer nak main mercun dalam kawasan rumah orang.. hmm.. kesian kat penghuni rumah tu.. dia balik kampung untuk berhari raya dan meninggalkan rumah kosong tapi ada plak segelintir yang kurang bertanggungjawab menjadikan halaman rumah dia sebagai medan tempur.. huhu... jawatankuasa Rukun tertangga kat kawasan ni pun mungkin belum sempat menjalankan rondaan mungkin kerana sibuk membuat persiapan meraikan hari raya atau ramai yang dah pulang ke kampung halaman masing-masing..
laki aku yang turut sama tengok keadaan tuh mula la bersyarah kat aku pasal akhlak remaja zaman sekarang... "ni la budak zaman sekarang.............. bla bla bla..."
jadi sebenarnya, tak salah kita nak bergembira dengan kawan-kawan dengan main mercun atau sebagainya tap yang penting jangan lah sampai menyusahkan orang lain dan melibatkan kerosakan harta benda orang lain..

untuk sambutan hari raya tahun ni, aku dan suami sambut sama macam tahun lepas. tema baju raya tahun ni warna maroon.. hehehe.
kuih raya dan tersedia, tinggak tunggu masa naksusun dalam balang jer..
menu haru raya, cam biasa la... mesti kena ada rendang..
cuma kelainan tahun ni, asben aku suruh buat mee kari untuk tetamu yang datang..
aku pun dah prepare bahan nak buat kek coklat kukus..
rasanya itu jer la yang mampu kami sediakan..

perjalanan raya, sama la macam tahun sebelum ni.. kami akan balik ke kampung di kedua-dua belah yang mengambil perjalanan sangat lama iaitu 5 minit dan 20 minit dari rumah kami.. hahahaha..
cam biasa la, lepas balik rumah parents, jalan rumah sedara terdekat dan pada hari raya yang keempat, sekolah lamaku, SMK Sungai Ranggam akan mengadakan majlis reunion. semiga semuanya berjalan dengan lancar.

dikesempatan ini, aku dan asbenku ingin mengucapkan selamat hari raya maaf zahir dan batin.
mohon ampn dan maaf andai ada yang terkasar bahasa, berbuat silap arau terguris dihati...

SALAM SYAWAL BUAT SEMUA..
SEMOGA RAYA INI MENJADI AIDILFITRI YANG LEBIH BERMAKNA BUAT SEMUA..

No comments:

Post a Comment

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...