Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Wednesday, August 25, 2010

Salam AidilFitri...............

sedar tak sedar sekarang kita dah berada dipertengahan ramadhan.. aku mula bertanya pada diri, banyak mana keampunan telah aku pohon?? banyak mana amalan telah aku lakukan?? hmm... sukar dijawab.. namun aku akui kadang2, aku cuai jugak...
sejak akhir2 ni, aku terasa sangat letih.. nak kata buat keje berat, tak de la plak.. adat la tu, nama pun pelajar.. memang la kena ulangpalik gi kelas saban hari.. tp apa yang aku rasa ni adalah kepnatan dan kelelahan otak aku ni... mungkin juga kerana tugasan-tugasan dan assignment yang semakin berderet minta diberi perhatian.. dan mungkin jugak sebab akuasyik berfikir perkara yang aku sendiri tak tahu kemana hala tuju untuk aku selesaikan kekusutan tuh..
beberapa hari yang lalu, aku berjumpa dengan tutorku di IPG ni.. dia tegur aku.. aku ada masalah ker.. muka aku menunjukkan macam bermasalah senang citer macam 'makan dalam' katanya..

iyerker????? ketara sangat ker???
ntah la... aku sendiri tak tahu nak explain cam mane.. padahal aku yang rasa..
bila dengan kawan2, memang la aku wat bodo cam biasa jer.. diorang ketawa, aku ketawa la.. diorang duk bergosip, aku tumpang sekaki.. rasanya itu normal.. tapi bila aku bersendirian.. air mata ni terlampau kurang malunya... mengalir tanpa dipinta.. ada saje anasir-anasir dalam kepala dan minda aku ni yang mendesak air mata tu untuk keluar... kenapanya????
arghh........ terlalu subjektif....
aku tak tau nak citer kat sape.. (hakikatnya, memang aku bukan seorang yang suka kongsi masalah aku.) huhuhu...
mungkin hanya ALLAH tempat aku mengadu..
bertapa berat minda aku untuk menanggung sampaikan badan aku yang dah already slim ni semakin slim dan melidi.. ada kaitan ker??? yup ada.... aku jadi kurang makan, walaupun kadang-kadang nafsu makan kuat jugak. bila dah time nak makan, aku cuma kuis-kuis jer.. haha .. so makin kurus la aku cam ni.. haha.. tak per la.. hanya ALLAH yang maha mengetahui..

alhamdulillah, puasa dan raya tahun ni, aku ada lebih masa dirumah, walaupun aku dah bazirkan masa seminggu untuk menjalani PBS kali keempat di tanah halaman kawanku di kelantan.. takpe, selagi berpeluang menghabiskan masa bersama rakan, kita gunakan la.. ini pun nasib incik hubby aku tuh memberi keizinannya.. bukan senang nak dapat green light ni.. hehe...

lepas balik dari PBS ni, merasa la aku untuk menjalani sisa ibadah puasa tahun ni dirumah..
dapat la aku masak dan rotate berbuka puasa di rumah, rumah mak aku, dan rumah mak mertua.. jarak rumah dekat2, so senang la nak rotate.. tapi kesian anak2 aku nanti, tak dapat nak merasai perasaan balik ke kampung jauh2... cam ner nak nyanyi lagi 'balik kampung' ni??? ahaksz....
masa seminggu tu rasanya sempat untuk aku join mak aku wat kuih raya. yang pasti sebagai anak jawa, kena la wat kuih rempeyek... sapa tak tau? haaa.. kena la tya orang jawa sekitar anda.. atau pergi jer kedai tengok.. sekarang dah komersial kuih tu.. tp aku rasa tak sesedap mak aku buat.. cukup lemaknya.. biasanya kalo setakat wat satu tin 5 kilo tu, sblm raya dah hbs kot.. adik2 n ayah aku punya kerja... semua suka makan.. haha...
sebenarnya dah lama sangat aku tak rasa buat kuih raya ngan mak.. lagi-lagi semenjak aku belajar kat maktab ni dan semenjak aku menjadi seorang isteri..adik-adik aku pun dah takut nak main dan bergurau senda ngan aku macam dolu-dolu... masa aku banyak bersama keluarga suami.. nak balik umah kena ikot driver la.. hehehe..
kadang-kadang terfikir jugak aku, betol ker tindakan aku ni.. aku harap family dan adik-adik aku memahami.. paling kurang faham la.. aku senyap bukan bermakna aku tak endah.. aku cuma tak tahu, cam mana nak zahirkan perasaan yang terbuku kaku dalam sanubari aku ni..
andainya, titisan air mata ini mampu bercerita, pasti semua akan faham apa yang aku nak sampaikan... huhuhuhu..

ermm.. tahun ni, masuk tahun kedua aku beraya sebagai isteri dan beraya dirumah sendiri.. tahun ni, incik hubby aku semangat nak tukar langsir baru.. tp aku cakap, tak yah la dulu.. duna jer yang lama.. taun depan baru tukar. hehe..
so, dia dengan excitednya dah cat baru warna bilik tidur kami dan sebahagian ruang depan rumah kami, siap beli TV baru lagi flat screen plak tuh.... tak sabar tunggu aku balik nak hias rumah.. hehhe... time kasihnyer hubbyku sayang.. ni yang tambah sayang ni.. hehe

persiapan raya untuk diri sendiri, aku dah beli sepasang jubah dan sepasang kasut dengan duit elaunku.. tp warna dia dah lari skit dari tema.. hahaha... tak per balik ni, aku paksa incik hubby beli sepasang lagi yang masuk ngan tema.. hehe.. lagi pun ayah ngan mak aku pun dah gi jait sepasang baju raya untuk aku.. terharu aku.. mak ngan abah masih rasa bertanggungjawab pada aku.. tp kenapa aku tak rasa perasaan tu semnjak dulu??? semenjak aku belom kawen???
adakah kerna aku sorang anak yang tak tahu menilai jasa mak dan abah? dulu aku selalu rasa aku bersendirian..
apa-apa pun, aku tetap anak mak dan abah.. walaupun dan bersuami, aku masih tahu dan aku masih sedar mana peranan, mana tanggungjawab dan mana kewajipan aku.. aku janji, selagi aku mampu, akan aku usahakan yang terbaik untuk semua.

apa-apa pun, aku mengharapkan ramadhan kali ini bermakna.. menyambut ketibaan syawal dengan senang hati dan ceria...

dikesempatan ini, aku menyusun jari mohon maaf atas silap dan salah yang pernah aku lakukan kepada semua pembaca yang mengenali diri ini....

salam aidilfitri buat semua.........

No comments:

Post a Comment

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...