Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Tuesday, November 1, 2011

amali : lukisan figuratif







Tugasan bagi subjek PSV3112 iaitu subjek Lukisan dan Penyuburan Diri kami semester ini adalah setiap pelajar dikehendaki menjalankan amali iaitu menghasilkan sebuah lukisan figuratif. Lukisan yang dihasilkan adalah sebuah lukisan figuratif yang bertajuk seorang pandai tukang sedang bekerja menyiapkan salah satu hasil kraftangan tempatan. Secara terperincinya, lukisan figuratif yang dihasilkan mestilah menampakkan kemahiran pelajar membuat pemilihan tajuk, proses pengwujudan dan perkembangan idea,penggunaan bahan dan teknik, suasana dan moo gambar serta penghasilan dan kemasan karya. Hasil lukisan tersebut mestilah kemas dan sesuai untuk dipamerkan. Tugasan ini adalah bertujuan untuk mengukuhkan pengetahuan pelajar tentang disiplin-disiplin lukisan dan menguasai kemahiran menggunakan pelbagai media kering dalam menghasilkan lukisan. Selain itu, pelajar juga dapat mempelajari membuat pertimbangan dan pengamatan asas berkaitan hal benda, elemen asas, prinsip dan struktur rekaan dalam menghasilkan lukisan.
Bagi menyelesaikan tugasan dan amali ini, saya telah memilih seorang tokoh dan pengusaha kraftangan yang telah pun menerima anugerah tokoh adiguru kraf. Beliau adalah Puan Hawa binti Ngah Salam. Puan hawa adalah seorang pengusaha dan pembuat labu sayong pulau tiga. Kini beliau tinggal hampir dan berdekatan dengan kawasan kejiranan saya. Saya rasa amat berbangga untuk memilih beliau sebagai subjek matter terhadap amali lukisan saya.




Proses penghasilan hasil akhir karya ini telah dijalankan secara individu selama tiga jam di dalam studio seni. Lukisan tersebut boleh dihasilkan dengan pemilihan bahan yang sesuai seperti krayon, pensil warna, pastel, pen, dakwat dan lain-lain bahan yang sesuai. Lukisan tersebut harus dibuat di atas satah permukaan yang sesuai dengan media kering seperti kertas, papan lapis dan lain permukaan yang sesuai.
Bagi hasil karya saya ini, saya telah memilih untuk menghasilkan karya di atas kertas lukisan berukuran 75cm X 50cm dengan menggunakan media pensel warna.
Amali lukisan selama 3 jam ini telah dipantau oleh ketua Jabatan Sains Sosial, Encik Norazlan Bin Ismail.
Sepanjang amali tersebut, kami telah di nilai berdasarkan beberapa kriteria termasuklah kemahiran melakar dan teknik mengaplikasikan lorekan pada lakaran. Selain keupayaan kami untuk menyiapkan lukisan yang berkualiti tinggi dan menepati spesifikasi yang ditetapkan.  Setelah lukisan di siapkan, kami akan melekap dan membingkai lukisan mengikut saiz dan kertas lekapan yang sesuai iaitu mounting board.



Ini adalah gambar asal yang aku jadikan sebagai subjek matter dalam amali lukisan ini iaitu Puan hajah Hawa binti Ngah Salam.






ni proses sepanjang aku menyiapkan lukisan amali ni.. proses melukis dan mewarna mengambil masa lebih kurang dalam seminggu. itu pon sebab kekangan daripada assignment yang lain dan saiz lukisan yang agak besar. proses ni termasuk la dari melakar, mewarna subjek menggunakan pensel warna, mewarna latar belakang menggunakan soft pastel dan lukisan dihantar ke kedai untuk di mounting dan diframe. kos untuk frame ni mencecah RM70. itupun frame dan mounting yang biasa2 je.. kos ni tak termasuk kos kertas, pensel dan bahan warna..
ermmm bukan senang nak jadi orang seni ni tau....

ehhh... hmmm jom la tengok gambar..





































untuk tengok gambar kawan-kawan aku yang lain.. sila tunggu.. hehe......

No comments:

Post a Comment

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...