Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Monday, July 19, 2010

AngkaRA JiWa...

bagai satu tamparan kasar yang telah meragut jantungku.. aku tersentak dengan keadaan yang menghimpitku baru-baru ini.. setiap kali aku pulang ke rumah. patotkah aku meninggalkan suami dengan sebak di dada dan curahan air mata. agrhhh.. aku tak sanggup lagi.

dua minggu lalu.. aku menitiskan air mata seorang lelaki pencinta. bertapa berdosanya aku.. semuanya gara-gara seorang lelaki yang dah terlampau bijak agaknya namun masih lemah mengurus emosi dan mental sendiri.. tak perlu la aku huraikan dengan lebih mendalam tentangnya.. cukup la kalo aku labelkan bahawa tindakan kurang bermoralnya itu hampir saja meragut rasa percaya dan setia dalam ikatan kasihku ini.. aku tidak terlampau menyalahkannya, aku paham masing-masing punya kelemahan.. tp, aku cukup tersentap dengan kesan yang telah ditinggalkannya.. aku menghormatinya sebagai seorang rakan seperjuangan namun tidak ku duga dia sanggup meletakkan maruah sendiri di tapak kaki atas desakan keinginan yang tidak bermoral... arghh.. pedih aku fikirkan...

kerana detik dan peristiwa itu, aku dan suami bermasam muka. berdosanya aku apabila mengundang kemarahan dan kegusaran di hati suami tersayang.. berdosa lagi diriku apabila telah menjatuhkan air mata seorang suami.
lantaran ketegangan yang telah tercipta, aku pulang ke maktab dengan sebak di dada di sepanjang perjalanan memikirkan kekeruhan yang tercipta.
saban malam aku berendam air mata memikirkan madah cinta tak seperti sediakala. pantaskah aku dituduh sebagai menjaja maruah suami.. arghh.. tidak.. sesungguhnya aku tak rela.

keadaan dan situasi ini telah memaksa suamiku memandu hampir 3ookm dalam kepekatan subuh sebagai bukti cinta suami.. sungguh aku tersentuh..

percutian tidak terancang selama 2 hari 1 malam di Port Dikson itu akhirnya berjaya menjernihkan keadaan ini.. aku lafazkan dan berjanji mematuhi segala janji yang dipatri. tiada lagi urusan atau sua muka bersama dia yang bernama *****......
aku paham... aku juga tidak mahu..

selepas janji yang aku patri bersaksikan pasir pantai port dickson.. aku lihat senyuman suamiku kembali terukir.. alangkah bahagianya... selepas berjalan2 melawat muzium tentera, kami check-in ke tempat penginapan.. dan kami habiskan waktu petang dan malam dengan berbual mesra di pantai... maaf kerana tuntutan yang satu itu, tidak dapat aku tunaikan..
aku gembira melihat jenaka yang tak putus dari bibir suami.. aku suka saat sebegitu.. terasa diri di sayang dan di hargai..

doaku, semoga peristiwa ini mendatangkan hikmah pada hubungan kami.. moga ikatan kasih kami semakin subur mewangi..

beberapa hari ni jugak, aku amat cepat tersentuh dengan madah pujangga dan syair islam.. mungkin kerana permintaan suami yang satu, minta aku untuk kembali seperti intan yang pernah dikenalinya 4 tahun lalu... isyaALLAH.. hatiku juga terbuka ke arah itu.. sedikit demi sedikit akan aku usahakan..
aku juga mahu menjadi ketua bidadari buat suamiku di Sana nanti..InsyaALLAH.. aku damba redhaNYA...

kunci kebahagiaan rumah tangga yang sebenar ialah mendekatkan diri dengan Allah. apabila seseorang insan mengabaikan tanggung jawab terhadap agama, dia akan mengabaikan rumah tangga kerana jiwa yang kosong.

“Ketika kita jauh daripada Allah, iblis yang suka umat manusia bercerai-berai akan menghampiri dan melalaikan kita daripada tanggung jawab terhadap keluarga,”

No comments:

Post a Comment

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...