Followers

About Me

My photo
NAMA : Intan Suriana bt Mohidin, lahir pada 21 mei 1989.. anak sulung dr 7 adik bradik.. seorang isteri kepada suami yang sangat penyanyang.. seorang ibu kepada permata hati kurnia ALLAH.. anakanda pertama tersayang, Irdina Safiyya bt idris. Tamat pengajian dalam jururan Pendidikan seni Visual dari IPG kampus Raja Melewar, Seremban.

Friday, April 24, 2009

projek imitasi - pencil colour drawing

ni saya nak citer n kongsi pasal salah satu projek seni kitaorang semester ni.. qctually ktarang kena wat pasal, tembikar, arca n salah satunya adalah projek imitasi ni. projek ni adalah, hasil kerja yang kita lakukan dengan meniru atau menghasilkan karya daripada karya yang telah sedia ada dengan menggunakan media yang berbeza. so, untuk projek ni, kami diarahkan membuat imitasi dari mana2 karya atau lukisan pelukis terkenal sama ada dalam atau luar negara dengan menggunakan pensel warna.
oleh yang demikian, saya telah memilih karya bertajuk, Drama Queen, Double Hibiscus oleh Fawn McNeill yang telah dihasilkan oleh beliau menggunakan media akrilik atas kanvas berukuran 24 inci X 30 inci pada bulan february 2009....

saya akan mengimitasi karya ini kepada sebuah lukisan media kering dengan menggunakan pensel warna bersaiz A3..

bukan senang nak menghasilkan sesebuah karya. nama je meniru. tapi nak meniru pun kena ada kemahiran, gaya, dan style. kalo tidak, cacat la karya kita... hehehehe..

untuk menyiapkan projek ni, semua aspek perlu diambil kira, dari berat kertas yang digunakan sehinggalah kualiti pensel warna yang akan digunakan.
















proses pertama adalah, membuat sketching atau lakaran



proses ni tak la mengambil masa yang lama. biarpun saya seorang yang amatur dalam kerja2 sebegini, tapi berdasarkan pengamatan yang agak tinggi, lakaran dapat saya siapkan dalam masa 2 jam. tapi bagi yang dah mahir 2-3 minit je pun dah bleh settle. ini memang kenyataannya.



setelah lakaran siap, proses mewarna sudah boleh dimulai.
pertama sekali adalah dengan mewarnakan pada lapisan pertama iaitu warna asas. saya menggunakan warna kuning sebagai warna lapisan pertam




seterusnya, baru la lukisan diwarnakan dengan teliti satu persatu. memang banyak gaya dan style yang boleh digunakan okeg semua orang untuk berkarya, dan ini cara saya.






saya mula mewrarnakan daun yang pertama dan berusaha untuk menghasilkan karya yang sama sepenunya dengan gambar asal namun itu agak mustahil dengan kemampuan say



proses mewarna ini memang agak mengambil masa yang lama. ini kerana untuk mendapatkan warna yang sebenar atau warna yang telah dihasilkan dalam karya yang sebenar, kita tidak boleh terus menggunakan warrna yang telah sedia ada bahkan harus mencampurkan beberapa jenis warna sebelum warna yang sebenar diperolehi. selain itu, memang dapat dilihat warna pada karya sebenar agak gelap dan seolah olah menggunakan warna hitam. namun dalam setiap lukisan, warna hitam memang tidak wujud.



setelah semua subjek siap diwarnai, barulah saya memulakan untuk mewarnai background atau lukisan datarnya.














setelah bertungkus lumus menyiapkannya dan mengadun warna entah untuk keberapa kalinya maka siaplah hasil lukisan imetasi ni...



setelah lukisan atau projek ini siap semua lukisan akan dihantar kekedai untu tujuan kekemasan dan memasang frim..



1 comment:

  1. rajin jugak ko tulis blog yer intan..camne aku nak follow blog ko ni yer...

    ReplyDelete

mana tau berguna untuk korang bersantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...